torsdag 11. oktober 2012

Tips til dåpsgave!

For en god stund siden fikk jeg en melding fra en venninne som lurte på om jeg kunne tipse henne om en dåpgave som kunne passe til en liten gutt. Jeg er ikke så veldig god til å svare på meldinger til vanlig, og det blir ikke akkurat bedre når jeg er i ammetåka... Men nå er jeg klar til å svare altså - selv om det er litt for sent! Håper istedet det er noen andre der ute som kunne ha bruk for et tips eller to?

Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal gi, og jeg synes ikke det er så lett å ønske seg noe heller. Men nå har jeg satt sammen en liten liste med ting jeg synes det er/var supert å få til dåpen. Og siden jeg bare har gutter og erfaring med de, er det ingen dukkehus og smykker på lista. Jentene får noen andre ta seg av! ;)


Treleker
Hvem elsker ikke bare treleker? Vi har etterhvert mange leker fra Brio i hus. De finnes i enhver lekebutikk. Ellers har Sprell et godt utvalg. I tillegg til Brio, er jeg er veldig glad i trelekene fra f.eks. Djeco og Haba.
Brannbil og Dachs fra Brio, Puttekasseku fra Djeco

Kaj Bojesen treape
På en dansk blogg leste jeg for litt siden at Kaj Bojesens treape tidligere var en vanlig dåpsgave gi i Danmark. For en super idé! En klassisk designgjenstand barnet kan ha glede av som voksen også! Vet nå ikke helt om alle vennene mine ville skjønt poenget, men kjenner du noen som er over middels interessert i interiør og design, er nok dette en innertier!

Barnebestikk
Det må man ha! Knerten fikk både Mummi-bestikk og Knerten-bestikk. Veldig glad for begge deler!

Barneservise
Det er mange fine serviser å velge mellom. Knerten fikk Karius og Baktus-settet fra Figgjo (lillegutt fikk Kardemommeby-settet) og Little Wonders-serviset fra Darling Clementine, som nettopp har kommet ut! Søsteren min hadde vært på telefonen med de flere ganger visstnok, for å rekke å få det til dåpen. Ferskere servise skal man derfor lete lenge etter;)

Sølv
Begge barna mine har fått Stork sølvskjeer til dåpen av mine foreldre. Samme hadde jeg da jeg var liten. Jeg synes det er fint at man kan inngravere vekt og høyde, samt fødselsdato og dåpsdato i skjeen.
Knerten fikk også en sølvkopp, som jeg aldri hadde tenkt på å ønske meg, men som jo er en supersøt gave! En nydelig sølvrangle fikk han også. Noen ønsker seg også små sølvbokser til å ha den første tannen og den første hårlokken i, men personlig får jeg noia av tanken på å spare på kroppslig avfall. Men, som alltid; hver sin smak! :)

Bøker/lydbøker
Bøker får man vel aldri nok av. Man kan gi gavebøker a la Barnas Beste-serien, eller klassikere som de kjente og kjære fortellingene til Torbjørn Egner, men bøker vil falle i smak uansett hva man velger å gi! Det er supert å kunne være med å stimulere barns leseglede, og hos oss leser vi minst 2 bøker for lillegutt hver dag.

Kjøretøy/gyngehest
Knerten fikk en nydelig liten blå bil med henger til dåpen. Den er såpass lav at han kan bruke den fra det øyeblikket han lærer seg å gå (og kanskje før også?). En gyngehest må være en koselig ting å få - eller hvorfor ikke en gyngeelg fra Ikea? Den er hakket kulere enn en gyngehest, spør du meg!
Bil fra Sprell, gyngeelg fra Ikea

Lære-å-gå-vogn
Briovognene er jo superfine, men min favoritt-gåvogn til gutter er faktisk den siste her fra Ikea! Enkel og grei:)

Ullklær
Ull er gull, rett og slett. Vi ønsker oss alltid ull!

Tepper/pledd
Det finnes mange fine barne- og babytepper. I barselgave fikk knerten et teppe fra Fabulouse Goose. Det er i børstet bomull og kjennes ut som den deiligste, mykeste fleece. Ellers ser ullteppene fra Klippan Yllesfabrik lekre ut. Begge deler og mere til finner du hos Eplebarn.
Pledd fra Klippan Yllesfabrik, Ferm Living og Fabulouse Goose.


Ting til barnerommet
F.eks. en liten stol, et bord eller fine bokser til oppbevaring. Eller hva med en lampe? Sprell har mye fint i sjangeren barneinteriør. Vi fikk en bambi-vegglampe fra Ferm Living i dåpen til knerten. Lillegutt fikk lampen som er formet som en bil til jul. De lampene finner du bl.a. her.

Tripp-trapp-stol fra Stokke
En klassiker!

Hekla leker
Umulig å unngå å la seg sjarmere. Knerten fikk elefanten som spiller musikk når du drar den i snabelen:)
Alt fra Sebra

Sengetøy
Det finnes mye lekkert fra f.eks. Sebra, Katvig og Småfolk. Personlig ville jeg nok ønsker meg juniorsengetøy, det får barna brukt litt lenger. De har et bra utvalg her. Sengetøy fra Ferm Living har de her.

Penger/sparing/BSU
Alle pengene vi fikk til knertens dåp går rett inn på sparekontoen hans.
Et alternativ er å åpne/starte en BSU-konto i barnets navn.

Ting til barnehagen 
Det er vel ikke bare jeg som er svak for Fjällreven Känken mini-sekkene? Bergans har også noen fine barnesekker, med bryst- og magerem som gjør at de sitter godt på. Matboksene og termosene/flaskene fra Blafre gjør seg også som gaver!

Håper dette er nyttig for noen! Jeg har ihvertfall funnet masse som jeg kan ønske meg til guttene til jul! :)

Og har du noen andre tips til fine dåpsgaver, så kom med de! :)



P.S. Jeg anbefaler å få med byttelapp på gavene du gir, så langt det er mulig. Det er ikke så veldig stas å plutselig sitte der med 3 Kardemommeby-serviser...;)

7 kommentarer:

  1. Kjempegode tips, og jeg er heeelt enig i alt! Ei som skulle gi dåpsgave til gutten min synes det var så søtt med sånne beholdere til første tann og hårlokk, men jeg sa at vi heller ønsket oss et sett med fat, skål og kopp for det hadde vi ikke. Ok sa hun og gikk mot butikken hvor de selger slikt. Allikevel fikk vi slike beholdere uten byttelapp... I tillegg er hun typen som kan gnage hvis vi bytter det.. Så da får vi ønske oss et slikt sett til jul istede, og sette beholderne på en lur plass ;)

    SvarSlett
  2. Veldig mange gode tips, dette skal jeg huske på!

    SvarSlett
  3. Så mange fine forslag :-) Da Busteliten ble døpt i januar ønsket også vi oss noe litt utenom de tradisjonelle sølvtingene. Ting som bare står og støver ned får jeg litt panikk av. Det vakreste syns jeg, var en barnesølje fra tippoldemoren, som vi senere graverte inn navnet til Busteliten og hvem det var fra. Forhåpentligvis vil det om noen år bli et vakkert minne :-)

    SvarSlett
  4. Så mange fine forslag! Det servise fra Darling Clementine er bare supersøtt og skal noteres til egen ønskeliste. Apen var jeg faktisk på utkikk etter men fant han ikke på noe nettbutikk som jeg turte å stole på leveringstiden på ;)

    Når det gjelder treleker så tipser jeg deg gjerne om www.storebjorn.net. De har masse fint, og en del ting som ikke alle andre butikker har. Her kjøpe vi kua til Mathias den gangen og service og levering var helt topp.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for mange gode tips! Jeg skal være fadder til en gutt neste helg, så disse tipsene kom godt med nå! :)

    SvarSlett
  6. Your blog is filled with unique good articles! I was impressed how well you express your thoughts.
    zarchiver for pc

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails