torsdag 31. mars 2011

Byttehandel. Og egenverd.

Jeg har noen hekla byttehandler på gang og jeg har sagt villig ja fordi jeg får retrostoff i retur! Blir helt glad inn i sjelen av det jeg:) Men byttehandler er ikke bare fryd...

Jeg synes nemlig alltid det har vært vanskelig å sette en pris på jobber jeg har gjort og ting jeg har laget. Her slår janteloven meg ned som en klubbe; er det jeg har laget verdt noe i det hele tatt? Er det fint nok? God nok kvalitet? Vil noen virkelig ha det? (Sykepleiere blir dårlig lønnet pga. sånne som meg...det er ikke tull engang!) Å komme med en pris i retrostoffvaluta er ikke enklere; hvor mye retrostoff kan man kreve for 1 hekla muffins liksom? Dette er ikke et retorisk spørsmål - her er jeg faktisk veldig interessert i å høre hva dere tenker!

Klokelig holdt jeg tilbake på de hekla tingene ved denne første byttehandelen, for da kunne jeg hekle litt mer hvis jeg synes jeg fikk for mye stoff!


Dette sendte jeg avgårde i går til Ingeborg som ville ha 2 hekla muffins og en gulrot


fordi dette er under halvparten (men mine favoritter) av det jeg ble tilsendt!!



Åååå, jeg er så redd for at hun ikke blir fornøyd med byttehandelen! 
Det ville vært så fælt!


(Oppskriften på soppen finner du her, resten er mine egne oppskrifter)


15 kommentarer:

  1. Skjønner deg veldig godt, prissetting er søren meg vanskelig. Jeg var innom mange priser i butikken min før jeg endte opp der jeg er nå. Og byttehandling er jo mye vanskeligere ser jeg for meg. Har ingen gode innspill annet enn at jeg føler med deg. Og tusen millioner takk for stemmen din i håndlaga! Og du, ikke tvil på det du lager, det er fantastiske ting!

    SvarSlett
  2. Syns du skal være stolt over de nydelige tingene du hekler.Jeg hadde blitt over lykkelig over denne bytte handelen,fikk jo med mye bonus ting!!
    ha en fin helg!!!

    klem linda

    SvarSlett
  3. Det der er absolutt en bra byttehandel for begge parter:-) Nydelige heklerier til Ingerborg, og det tar jo litt tid med sånne småting også. Men et velkjent fenomen det der med prising. Veldig vanskelig!

    SvarSlett
  4. å sette pris på seg selv er ikke enkelt.... men det du lager er knallfint :))

    SvarSlett
  5. Så koselig med sånn byttehandel! ...Har desverre ingen svar på spørsmålet ditt... Men kommer gjerne tilbake for å lese kloke svar fra kloke bloggere:) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  6. Er enig med Hobbyvimsa, vær stolt over deg selv fordi du lager mange fine ting! Det er vanskelig å sette nok pris på seg selv, ikke i penger da men i selvfølelse. Det så ut som en fair byttehandel:)

    SvarSlett
  7. Så fin en byttehandel. Jeg synes at begge ting er et scoop.
    Kh Vibeke

    SvarSlett
  8. Så flott byttehandel!:)
    Du er flink å hekle, og de muffinsene er jo sååå søte.

    Klem Ida

    SvarSlett
  9. Wow vad mycket fina tyger!

    Och visst är det svårt att sätta ett pris på det man gör. Oavsett om man får betalt i tyg eller pengar. Men kan man t.ex. inte virka själv så är ju virkade muffins värt massa. Och det du virkar är verkligen fint och välgjort. :-)

    SvarSlett
  10. Jeg er minst like spent som deg, hehe, og spesielt siden jeg selv ikke er sånn vill etter retrostoffer så er det ikke lett å vite hva som er innertier hos mottageren eller hvor mange kaniner/muffinser det er verdt, men nå er pakken på vei til deg hvertfall! Måtte pakke om i full fart på postkontoret så beklager stappingen, du får bare ta jobben med å vaske og stryke bitene selv ;) Om ikke alt er hjertebank-stoffer for deg så kanskje du får byttet til deg noen andre med de? Jeg gleder meg hvertfall kjempemasse til lille Kokkos Kanin kommer til meg ♥ kiler i magen :) *♥*

    SvarSlett
  11. Så utrolig fine ting du lager!! Er det deg An-Magritt (RomantiskRetro) har fått de fiiiine soppe-ranglene sine fra? Jeg elsker sånne hekle-dippedutter, kanskje ekstra mye fordi jeg ikke kan lage sånne selv.

    Og ojojoj, nå vet jeg ikke hva gjenges pris for retrostoffer er, men jeg kan skrive en avhandling om å prise det man lager selv - men kortversjonen er at - hvis du ikke er på rent hobby-nivå og bare vil bli kvitt overskudd. En "skikkelig pris" i penger ville være pris for materialet + en rimelig timespris for tida det tar å lage tingen. Jeg driver en butikk, og ufaglærte har ca.120kr/timen...

    Lykke til med å sette pris på deg selv - det er vanskelig (har vært der!!!) men jeg tror nok du er mer verdt enn du tror selv ♥♥♥

    SvarSlett
  12. Du lager så mange fine ting:-) Jeg driver på å hekler en muffins etter din oppskrift, så følg med i bloggen min, kommer bilde snart :-)

    Syns den pæra de er så flott, kunne du tenkt deg å delt oppskrift?

    Kjempevanskelig d med å bytte, syns du har gjort en fin deal :-)

    SvarSlett
  13. Bytehandel er så flott! :) Eg synes begge to har fått mykje av kvarandre - ein skikkeleg vinn-vinn-bytehandel :) Alle produkta er jo svært verdifulle på kvar sin måte, så nokon eksakt pris er vanskeleg å setje. Men så lenge begge partar er nøgde, må bytehandelen seiast å vere ein suksess :)

    SvarSlett
  14. Jeg tør godt sætte pris på. Men det kan også være at jeg er helt ved siden af. Og danske penge er lidt mere værd end norske.
    Jeg ville synes at en hæklet grøntsag er ca. 50 danske kr værd, og en meter flot retrostof nok det samme. Hvis det ikke er slidt. Ville give 50 kr for et slidt dynebetræk...

    SvarSlett
  15. Hei!

    Søte hekla produkter! Du er flink, det kan man ikke tvile på!

    Å sette en pris på eget arbeid er vanskelig. Selv burde jeg nok være flinkere til å ta meg betalt/bedre betalt, men jeg finner alltid en unnskyldning for å la være, og jeg føler meg bedre da enn om jeg tar en høyere pris.

    Det at du stiller spørsmål angående byttehandelen betyr vel at du også selv føler litt dårlig samvittighet for å motta så mye stoffer (+porto). Hadde jeg vært deg så ville jeg ha lagt ved (eller eventuelt ettersendt i ditt tilfelle) noen ekstra muffinser. De var jo en del finere enn resten av produktene, i tillegg så var det muffinser og en gulrot hun ville ha, ikke en sopp, en appelsin og en pære. Om du ikke kontaktet henne og spurte hva hun ønskte, det hadde gjerne vært det beste. Eventuelt ville jeg ha returnert noen av stoffene.

    Disse stoffene ser veldig pene ut, de er vanskelig å finne, og de koster litt, både på loppemarkeder og i bruktbutikker. Prisene ligger ofte på rundt 50-100kr pr laken, 150kr pr dynetrekk, osv. Og da er de velbrukt, penere stoffer koster mer. Ut fra hva du skriver ser det ut som om du har fått minst 14 ulike, av ulik kvalitet.

    Dette er bare min mening. Men om begge er fornøyd med handelen, så er alt i orden!


    :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails